Eerst boeken of gewoon gaan?

• Daniele

Hallo,

In de zomer van 2002 willen we graag een rondreis door China maken. We willen niet met een groepsreis gaan, maar vragen ons wel af of het verstandig zou zijn om van tevoren hotels/vervoer te boeken. Wat we graag zouden willen weten:

1: zijn hotels (met plaats) makkelijk te vinden?

2: is vervoer ter plekke goed te boeken?

3: is het voordeliger om deze dingen ter plekke te regelen of maakt het niet zoveel uit?

Alvast bedankt!

• Ron

1. Ja

2. Ja met wat ellebogen kom je ver.

3. Voordeliger om het ter plekke te regelen.

Wat je nodig hebt is:

- Een lonley plannet

- Een phrase boekje met Chineze karakters (ook van Lonley plannet te verkrijgen bij de Bijenkorf)

- Een beetje geduld en initiatief.

Veel succes!

Ron

• ward

Twee kleine opmerkingen:

* Hou er rekening mee dat in de meeste hotels geen buitenlandse gasten zijn toegestaan. Aandringen helpt niet: de Chinese wet is ook werkelijk wet.

* Probeer een paar woorden chinees te spreken, anders krijg je een heleboel overbodige frustraties bij het invullen van papieren, huren van een auto,…

Ward

• Ron

Welke hotels kun je vinden in de Lonely Planet…en het Chinees is te vinden in het Phrase boekje. De grootste lol is te beleven als je de uitspraken gaat oefenen in de trein onder je Chineze medereizigers :-)

Prijzen zijn vaak trouwens niet de vaste prijzen…soms kun je er wat afkrijgen.

• Bart & Klaske

Hallo,

China is prima zelf te doen. Het regelen van bv trein kaartjes kun je zelf doen bij het treinstation, lukt dit niet dan kun je het altijd laten regelen bij het hotel voor ongeveer 8 - 10 gulden. Verder is de lonelyplanet redelijk in orde. China is erg groot kijk wel even hoe je ongeveer het land door wilt.

Wanneer er meer vragen zijn mail even we zitten nog ongeveer een maand in china.

Bart & Klaske

• John

2 weken geleden ben ik alleen naar China vertrokken voor een rondreis van 6 weken. Dit is wat mij is opgevallen aan het reizen in China:

- Openbaar vervoer werkt uitstekend (hardsleepers en softseaters zijn zeer gemakkelijk te boeken door het opschrijven van een aantal chineese karakters en/ of een paar woorden engels)

- Met de engelse taal kom je een heel eind in China (zeker bij studenten)

- Aangezien dit mijn eerste bezoek was aan China heb ik de LP gebruikt, wat zeer goed werkt voor het vinden van hotels en het uitstippelen van de route.

- China verandert sneller dan de LP beschijft

- Je kunt gerust zelf alles regelen; trein, bus, hotel, eten, uitstapjes en als je ff geen zin hebt om het zelf te regelen kun je het bij elk hotel wel laten regelen.

• alex

Ik sluit me bij Ward aan.

Je kan niet in alle hotels overnachten, en misschien wil je wel niet in alle hotels overnachten, i.v.m. hygiene.

Niet iedereen spreekt engels dus een paar woorden is heel handig

bu yao (boe jou) = dont want (essentieel om niet lastig gevallen te worden door verkopers)

xiexie (sje sje) = thank you

hao (hou) = good

bu hao (boe hou) = not good

ni hao (nie hou) = goodday

zai jian (tsai tsjen) = bye bye

Hou er mee rekening dat taxidrivers graag toeristen een extra rondrit door de stad geven, en dat de meter van de taxi ineens erg hoog is. Voor een toerist kan het bedrag dan misschien niet hoog zijn, maar voor hem kan het misschien wel een paar avondmalen zijn. Laat merken dat je de streek of stad kent, zodat de taxidriver doorheeft dat hij je niet kan bedonderen.

Voor de rest gewoon komen, een kamera meenemen, en alles over je heen laten komen. De wereld is anders, maar wel reuze interessant.

Succes en bezoek me maar eens in Guangzhou. Central Hotel, Room 964

• Marco

Deze tekst is erg ontmoedigend. 95% van de hotels zijn goed verzorgd en schoon. Als je het niet te duur wil maken “duik” eens in een hostel. Heb ik ook gedaan. Perfect in orde en erg goedkoop.tussen de fl. 25,00 en fl. 30,00 per nacht.

Qua taal, niet in elk gebied worden de woorden gebruikt en geacepteerd welke mijn voorganger heeft aangegeven. We heben nog steeds te maken met verschillende dialecten. Als je 100% zeker wil zijn dat men je verstaat/begrijpt, dan moet je het schrijven. Maar ja, het Manderijn schrijven is net zo moeilijk als het Manderijn spreken.

Het belangrijkste is GA en sta open voor de mensen de cultuur en de geschiedenis.

Marco