de chinese cultuur

• mieke

hallo allemaal,

Ik ben blij dat ik dit prikbord heb gevonden, want ik wil graag iets weten over China, en dan bedoel ik wel de cultuur. En dan vooral op het vlak van waarden en normen in groepsverbanden (en ook familieverband).

Ik heb deze informatie nodig voor een project voor school.

Alvast bedankt!!

groetjes Mieke

• johan

Er is in China een groot verschil tussen de duizende jaren chinese cultuur en het communistische china van Mao. Als je iets wilt vertellen over de chinese waarden en normen moet je dat verschil tussen die twee dus in gedachte houden. Het communisme was een radicale breuk met de oude chinese cultuur. Nu zie je trouwens het land steeds westerser worden.

Wat misschien leuk is om te lezen zijn de boeken van Robert van Gulik over Rechter Tie. Een rechterdetective die leefde in de 7e eeuw. Van Guliks boeken zijn niet alleen leuk om te lezen, ze geven een goed beeld van het oude china. Op een universiteit van Chicago worden zijn verhalen als studiemateriaal gebruikt.

De film Raise the Red Lantern geeft een beeld van het leven van vrouwen in het huishouden van een rijk man.

Over de communistische periode kan ik je niet adviseren, ik neem aan dat je nog wel meer reakties krijgt.

• alex

Mieke,

Ik woon zelf op dit moment in Guangzhou, China.

Ik ben getrouwd met een chinese, en weet dus ook hoe de familie cultuur is, en hoe de waarden en normen op straat zijn.

Stuur me maar een email met wat je graag weten wilt, en misschien kan ik of eventueel mijn vrouw jou helpen.

We zijn beiden onder de 30 jaar, dus gewoon jij en jouw naar ons schrijven.

Groeten,

Alex

• Johan

Hoi Alex,

Ik ben op zoek naar iemand die voor mij en nog enkele andere mensen foto's wil maken van enkele voor ons bijzondere plekken in China. Gezien je woonplaats Guangzhou ben je heel misschien in de gelegenheid mij te helpen of eventueel verder te helpen. Misschien kan je mij daarom emailen om verdere gegevens uit te wisselen. Ik hoop iets van je te horen.

Hartelijke groeten,

Johanalex schreef:

>

> Mieke,

>

> Ik woon zelf op dit moment in Guangzhou, China.

> Ik ben getrouwd met een chinese, en weet dus ook hoe de

> familie cultuur is, en hoe de waarden en normen op straat zijn.

>

> Stuur me maar een email met wat je graag weten wilt, en

> misschien kan ik of eventueel mijn vrouw jou helpen.

>

> We zijn beiden onder de 30 jaar, dus gewoon jij en jouw naar

> ons schrijven.

>

> Groeten,

> Alex