Ik vind China een ontzettend groot land. Ik bedoel, ik kan me herinneren van de lagere school dat China ontzettend groot was in die tijd (maar toen was ik ook kleiner en dan lijkt alles veel groter?). Ook had China veel rivieren en bergen, en vrouwelijke mensen die met hun blote voeten en een kind op de rug in de OnkelBenzrijstvelden staan en zo. En als je aan die ene kant van China zou staan, zou je de andere kant helemaal niet kunnen zien.

Ook heeft China ontzettend veel mensen. En dan praat ik over minimaal miljoenen. En al die miljoenen praten een taal waarvan ik wel eens vermoed dat het Chinees zou kunnen zijn, met hier en daar dialectisch accentje. Verder hebben ze in China in een eerdere eeuw de printer uitgevond?. (Oh nee, nee?pffff?het papier)? Vroeger hebben ze daar het papier uitgevonden en wij maken nog steeds gebruik van dat papier. Zo maakt ook de Japanse printer, die uit een heel ander deel van de wereld komt, de laatste tiental jaren gebruik van het Chinese papier dat in China is uitgevonden.

Aan die ene Chinese uitvinder Watwaszijnnaamookalweel hebben we dan ook ons toiletpapier aan te danken.

Bedankt.

En de staatsloten, de bekeuringen, vloeitjes voor het roken, stembiljetten, inlegkruisjes, wikkels om blikjes tomatensoep en zo, de nee-ja stickers, vliegtuigjes van papier vroeger in de klas, de Chinese wegwerpkalender, enseklopedie, meer nie?

Groetjes vanuit een dichtbevolkt Holland, met hier en daar nog een molen,

Tsjong, tsjong, Bob.